Vi har snakket en del om SEO i forelesningene i Digital Markedsføring dette semesteret, og jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke forstod det med det første. Første gang jeg hørte SEO tenkte jeg at dette var noe lignende CTO, CEO og CMO, men der tok jeg grundig feil. Jeg har nå forstått hva SEO går ut på, men jeg føler likevel ikke at dette er noe jeg forstår fullstendig. Jeg skal derfor i dette blogginnlegget gå veldig kort inn på hva SEO er.

SEO er forkortelsen for Search Engine Optimization, det vi på norsk kaller søkemotoroptimalisering. I bunn og grunn handler dette om synlighet på nett. Alle store søkemotorer som Google, Bing og Yahoo har primære søkeresultater hvor nettsider og annet innhold vises og rangeres basert på hva søkemotoren anser som mest relevant for brukerne. Det er viktig å huske at det ikke finnes en spesifikk løsning som passer for alle. På nett er man nødt til å kjenne sin målgruppe og hva de er ute etter – man ønsker å bli det nettstedet som kommer høyest på resultatsiden når noen søker etter produkter eller tjenester du kan tilby. Når man søker etter noe på søkemotorer som Google og Yahoo kommer det flere tusen resultater opp i hvert søk, og det er ikke ønskelig for noen å komme på en side langt bak. Det er ønskelig at din nettside kommer opp på en av de første sidene, aller helst den første, i tillegg til på første plass – det er dette som er søkemotoroptimalisering.

Søkemotoroptimalisering handler ofte om å gjøre små endringer på noen deler av nettsiden din. Når du ser på disse alene kan endringene virke som inkrementelle forbedringer, men når de kombineres med andre optimaliseringer kan de få en merkbar innvirkning på nettstedets brukeropplevelse og ytelse i organiske søkeresultater. For å tjene brukernes behov er det viktig at du optimaliserer nettsiden din. En av disse brukerne er en søkemotor (Google eller Yahoo), som hjelper andre brukere med å oppdage innholdet på siden din. Søkemotorer må forstå innholdet ditt og klare å presentere det.

Forståelsen av SEO er kompleks, men de fleste kan forstå det grunnleggende. Bare det å ha litt kunnskap om SEO kan gjøre en stor forskjell. Du trenger ikke ha en profesjonell til å hjelpe deg med SEO, selv om dette selvfølgelig er gunstig, men det er likevel noe du også kan klare selv. Det finnes flere kurs på nettet som kan hjelpe deg med å forstå SEO og hvordan gjøre dette på best mulig måte, så du har absolutt muligheten til å gjøre dette på egenhånd.

Jeg tenkte ikke gå nærmere inn på akkurat hvordan du forbedrer nettsiden din og din søkemotoroptimalisering, da dette kun skulle være grunnleggende informasjon om SEO, men dersom du ønsker å lære mer om dette kan du finne gode tips på: https://support.google.com/webmasters/answer/7451184?hl=en

 

KILDER:

https://nettrafikk.no/sokemotoroptimalisering/hvaerseo/

https://nettrafikk.no/sokemotoroptimalisering/

https://searchengineland.com/guide/what-is-seo

https://www.ranknr1.no/sokemotoroptimalisering.html

https://support.google.com/webmasters/answer/7451184?hl=en

SEO – hva gjør det for deg?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *